Noticias

Publicada el día 14/01/2026

La celebració de Sant Antoni Abat a Alcoi queda pendent de l'evolució meteorològica per a l'encesa de les fogueres

L'Ajuntament determinarà dissabte si es permet encendre foc, autoritzat únicament amb nivell 1 de preemergència i vent inferior a 10 km/h, mentre manté la programació tradicional de la benedicció d'animals i la romeria

Hoguera en la Romería de Sant Antoni para asar el desayuno

L'Ajuntament d'Alcoi ultima els preparatius per a la celebració de la festivitat de Sant Antoni Abat aquest cap de setmana, una tradició que enguany estarà marcada per l'atenció constant a les previsions meteorològiques. La possibilitat de realitzar les tradicionals fogueres per a rostir a l'àrea recreativa dependrà estrictament de les condicions climàtiques i de la normativa de seguretat vigent. L'Ajuntament va sol·licitar l'oportuna autorització a la Generalitat Valenciana atesa la ubicació de l'espai, que es troba a menys de 100 metres de terreny forestal. La resolució autonòmica estableix que únicament es permetrà fer foc si hi ha nivell de preemergència 1 com a màxim i sempre que la velocitat del vent no supere els 10 km/h. Per tant, la decisió final sobre les fogueres es prendrà durant la jornada de dissabte, quan es disposen de les dades actualitzades.

Independentment de l'encesa de foc, la resta d'actes es portaran a terme sempre que la pluja, que actualment té una probabilitat alta segons l'AEMET, ho permeta. La programació s'iniciarà el dissabte 17 de gener a la vesprada. A partir de les 16.15 hores, la Glorieta acollirà un mercat organitzat per la Societat Protectora d’Animals i Plantes d’Alcoi. Poc després, a les 16.30 hores, tindrà lloc a la plaça de Dins la concentració de les persones que vulguen participar amb les seues mascotes, per a iniciar a les 17.00 hores la cavalcada que recorrerà el passatge de Sant Agustí, la plaça d’Espanya i el carrer de Sant Nicolau. L'acte finalitzarà de nou a la Glorieta amb la tradicional benedicció dels animals, moment per al qual es tallarà el trànsit al carrer de Sant Nicolau, i que conclourà amb una xocolatada. La comitiva comptarà amb l'acompanyament musical del grup de dolçaines i tabals Barxell.

La jornada central serà el diumenge 18 de gener, que començarà amb una despertada a les 8.30 hores des de la plaça de Ramón y Cajal fins a l’edifici de les Estàtues. La romeria a peu eixirà a les 9.30 hores des del Poliesportiu Municipal Francisco Laporta, on prèviament s'haurà realitzat la concentració. A l'arribada a l'Ermita se celebrarà la Santa Missa a les 12.00 hores i el Grup de Danses Sant Jordi realitzará diverses dansades.

Per a facilitar l'accés i garantir la seguretat, l'Ajuntament ha disposat un servei d'autobús gratuït. Les eixides des del Poliesportiu seran a les 9.15, 10.15, 13.15 i 14.15 hores, mentre que la baixada des de Sant Antoni es realitzarà a les 9.30, 10.30, 13.30 i 14.30 hores. És important recordar que l'accés de vehicles privats estarà prohibit de 7.00 a 15.00 hores.

El regidor de Festes, Jordi Martínez, ha posat l'accent en la necessitat de compaginar la festa amb la prudència: «Valorem l'esforç de totes les entitats i la ciutadania per mantenir viva aquesta tradició tan arrelada a la nostra ciutat. La nostra prioritat és garantir que la festa es desenvolupe amb la màxima seguretat per a les persones i per al nostre entorn natural, respectant escrupulosament les indicacions d'emergència».